E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Jag hade en gång en fråga..

Kategori: Allmänt

och det var för c. 25 år sedan och det var när tekniken eller i min värld datorerna kom. Då var jag så skeptisk,inte för teknikens skull men för vad det skulle föra med sig.. Usch jag var en så bakåtsträvare och gammelmodig tyckte många.. Jag är inte det sa jag!  jag vill bara sätta upp en varningens finger.. Jag frågade hur många jobb kommer att försvinna? Tänk hur omänskliga vi kanske blir?  Ja listan var lång men liksom nu bara gillade jag läget för jag kände mig så trög,  jag som annars faktiskt är framåttänkande ...Men hela vägen kände jag  att utveckling ska gå framåt men inom mig kände/känner jag att det går fortare än människan hinner med... Nu står jag och tittar på bankomaterna, kontor som är stängda, man inför självscanning, man tar bort så mycket platser där människorna var tvunga att mötas på riktigt.. Idag pratade jag med en ung mamma som försiktigt ställde frågan att hur skulle det vara om inte all denna info, tv, spel och internet fanns.. För har det som visonerades förverkligats     Har vi:  -mer tid? -blivit mindre stressade? - Umgås och bryr vi  oss om varandra mer, -har det gjort oss mer mänskliga?   Det är där bekymrar mig mest, den sociala biten.. Snart eller den dag när vi ska begravas står en massa ipad runt oss och säger, Vila i frid min bästa FB-vän, hoppas mitt stöd genom din sjukdom var bra, jag försökte iallafall gilla allt..
 
Jo, idag vill jag dubbelmorala åt mig själv och åt oss som köper allt som kommer framför oss..Våga fråga. 
Vad har du vunnit? Tid? Pengar? Har miljön förbättras? Jobbar och reser vi mindre? Handlar vi mer lokalt? Mår vi rent psykiskt bättre?  Har vi blivit mer sociala? Berätta åt denna gammelkärring det goda och det onda.. För det är du och jag som kan lugna ner världen, genom att inte köpa allt utan att ifrågasätta konsekvenserna.. Det går inte att reklamera våra liv.. Pöss från en sån.. /Esterii

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-10-10 | 21:03:20

    Samma lika illa fortfarande

  • Kerstin säger:
    2015-10-11 | 09:18:09

    Viktig fråga! Vad har vi som utgångspunkt när vi gör förändringar? Människan?

  • Linda säger:
    2015-10-13 | 11:49:14

    Utan internet hade jag bott kvar i den hemska stad jag är uppväxt i, och levt ett tragiskt liv. Jag hade aldrig haft möjlighet att jobba och bo utomlands, bo i Stockholm när jag kom hem till Sverige. Jag hade aldrig träffat 90% av mina vänner, och definitivt inte min fästman. Jag har internet att tacka för hela mitt liv, så för mig har det bara varit bra :)

Kommentera inlägget här: