E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

EXTRA EXTRA

Kategori: Allmänt

     Varning för långt inlägg!!
 
Vågar du se? Så ledsen man blir över alla rubriker och nyheter. Varje dag skriker media ut EXTRA om terrordåd och allt annat skit som händer bland människor dagligen. Ofta säger man/jag .. Usch jag orkar inte se, orkar inte höra om allt krig, elände, fattigdom,  se barn fara illa, bli sexuellt utnyttjade, mobbing, misshandel, djurplågeri. miljöförstöring osv. Vi orkar inte ens dela bra information eller sprida dåligheter som måste ut på ex.  FB för vi är ju oskyldiga och oansvariga. Däremot matas vi med reklam som får oss att tro att vi behöver allt fint som visas.
 
Men, jag säger vi måste orka, vi får inte blunda. Ibland måste man tillfälligt vila, men ju mer vi blundar ju mer stänger vi av allt. Att bry oss, att våga ingripa, samtala, vara ledsen, arg och att våga prata om det svåra och också "tabuämnen" kring ex. incest, kvinnomisshandel, integration mm. Vi måste stå upp och vara människor. Vuxna måste ge barn framtidshopp för  barnen har inte förstört miljön ännu,  det sköter vi så bra med vårt leverne och konsumerande och vi för det vidare till framtiden. Barn gör inte som vuxna säger , de gör som vi gör. Nu när jag ser tendenser att vi vill välja att blunda då först blir jag rädd. Då kommer det att bli ett ännu hårdare samhälle där vi nu snart accepterar att vi låser in oss, larmar av oss, lever instängda i våra miljonhus med allt det senaste, med stängsel runt om, skottsäkra bilar, vapen och vem vet vad.  Är det mot en tryggare värld?  Vart är vi på väg?  Allvarligt.  Vi får inte tappa hoppet om människor, för då är du/jag lika skyldiga och oansvariga för framtiden. 
 
Jag gillar egentligen inte det ordet rannsaka, men använder det ibland när jag tycker vi alla ska rannsaka oss själva. För där i det lilla kan du och jag börja, göra en förändring om vi inte anser oss perfekta förstås:) Förhoppningsvis vågar vi säga, Jag tänker inte blunda och vara tyst!!    Våga vara människa! // Esterii
 
EXTRA EXTRA!  Idag "gillar" jag en känd kvinna, bloggerska, som både är duktig entreprenör men också människa som inte inte bara säljer produkter utan också använder sin roll till att  tänka till om mänskligheten och dessutom  vågar se och också göra saker  bl. i frågan om sexuellt utnyttjade barn.. Power till människan ElaineEksvard!

KOMMENTARER:

  • Hyrestanten säger:
    2015-12-04 | 12:14:56
    Bloggadress: http://www-hyrestanten.blogspot.se

    Håller med dig i allt du skriver. Självklart ska vi inte vara tysta utan försöka förändra även om vi anses jobbiga.

    Svar: Kraam:)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

Kommentera inlägget här: