E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Halv dag, glad valborg, välkommen Maj!

Kategori: Allmänt

Oj så många som är glada idag för sin halva arbetsdag. Man jobbar och står i ett helt liv och dessa halva dagar gör fölket glada. Vore det inte dags att införa fler halva dagar så där i lagom svensk mängd? Jo, mer ledighet åt folket! Jag tog också en 1/2 dag så att jag som sjukskriven får känna mig som en helt vanlig Svensson.  Vad gör ni dessa halva dagar och den röde 1 maj? 
 
Glad valborg på er, eller glada vappen som man kanske säger här.  //Esterii 

KOMMENTARER:

  • Helen säger:
    2013-04-30 | 18:17:08

    Hej och trevlig Valborg till dig.
    På mitt jobb har vi så bra, vi får flexa om vi vill på
    När vi har halv dag så jag har varit ledig hela dagen
    Idag. Jag längtar upp till Tornedalen varje gång jag ser bilder därifrån, saknar verkligen
    Friheten, enkelheten man har där uppe och naturen. Tänk så härligt att bara gå ut på gården och göra sig en egen brasa. Nu måste vi besöka högskolan eller andra områden här i stan för att se en majbrasa, nåja vi får väl sätta igång grillen och grilla en korv...

    Svar: Ja det finns sina fördelar att bo så här. Det jag kan sakna är fler goa människor som bor här. Njut av korven bruden!
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Maija säger:
    2013-04-30 | 18:29:55

    Ingen halvdag här inte, men glad är jag ändå :) hauskaa vappua !

    Svar: Hauskaa Vappua! Kram glada bruden!
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Anonym säger:
    2013-04-30 | 20:29:59

    Flex och flex det är livet för dem som har det :-D vi som jobbar för andra gör det för glatta livet :-D ha en härlig och skön glada vappen och njut av livet så länge man inte har "förlåt artros, reuma, cancer, andra tråkiga åkommor" vi ska njuta om vi bara kan! kramelikram

    Svar: Kramelikram..
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • BP säger:
    2013-04-30 | 21:51:00
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se

    Önskar dig också en glad vapp! Aldrig hört ordet faktiskt - så om du lägger upp fler sådana ord så är jag snart flytande i norrländska;-)

    Å tror det eller ej - jag var dumt nog att ta semester idag också. Ingen halv dag för mig inte. Untan två semesterdagar som egentligen äe en och en halv = jag skänker bort hela fyra timmar av mitt arbetsliv, vilket arbetsgivaren tjänar på. Det du;-)

    PS. Som jag skrev i ett inlägg för några veckor sedan så går jag sällan tillbaka till tidigare lästa inlägg hos mina bloggkompisar. Hinner helt enkelt inte. Sorry! Så om du vill svara på mina kommentarer så är du mycket välkommen att göra det hos mig. Annars går ju dina tankar förlorade... för mig alltså;-)
    Å en sak till: Det är bara en enda människa före dig som någonsin har kallat mig "bruden". Hon är mycket lik dig förresten både till utseendet (= väldigt snygg:-) ) och sättet (= tuff och fräck) samt "sjukhistoria" (= whiplash). Lite konstigt tycker jag, samtidigt är det väldigt "spännande", för ni två har nog aldrig träffats... tror jag. Å om du undrar - jag gillar inte att bli kallad för brud ;-)

    Svar: Sorry för det BP, jag är inte så inne i var hur och när man svarar på inlägg, kommentarer osv. Får lära mig:)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:
    2013-04-30 | 22:36:17
    Bloggadress: http://madelein.se/

    Glad Vlborg! Nä här blev som synes ingen halvdag :-) Är ledig imorgon i varje fall ..

    Svar: Njut av din lediga dag fullt ut:)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Longevity - en blogg om hälsa säger:
    2013-04-30 | 22:36:45
    Bloggadress: http://madelein.se/

    Valborg skulle det vara

  • BP säger:
    2013-04-30 | 23:10:55
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se

    Svar: BP går alldeles utmärkt;-)

    Svar: Så bra, allt gott BP!
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Helen säger:
    2013-05-01 | 01:02:12

    Hej
    Vad kul att du kallar mig bruden, jag gillar spontana människor. Fortsätt med det..

    Svar: Ja det bara blev så, kände att de va ren massa coola brudar här:) ibland är jag dock lite för spontan, alla vill faktiskt inte kallas brudar:: Ha det gott..
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Kikki Sandström Inspiratör o Coach säger:
    2013-05-01 | 14:26:01
    Bloggadress: http://kikkisandstrom.se

    Smart att ta halvdag du Esterii. Det är du värd. Jag kan berätta att idag har maken och jag gått en 2-timmarspromenad i snålblåst och ingen sol. När vi kom hem tittade solen fram och är fortfarande synlig på himlapällen. Nu har jag en massa bilder från prommisen och ska skriva ihop en "spännande" berättelse på min blogg. Hihi, det blir kul :-)

    Svar: :)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Anna säger:
    2013-05-01 | 15:03:54
    Bloggadress: http://skrivarespenna.blogspot.se

    Vilken FIN bild!! Bra att du tog ut lite ledigt. jag blir galen på allt: "halv hel hit o dit.." Kan man inte bara få va eller??
    Största kramen och jag lider med dig att du hadelite mer snö vid din brasa. Nu ska smältet ner i jorda!! /Anna halv och hel och jag vet inte vad..

    Svar: Ja nu får snön fara.. Allt gott, vi hörs..
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • || mannen som kan prata om hundar || säger:
    2013-05-01 | 16:42:11
    Bloggadress: http://www.henrikolsson.eu

    Jag fick jobba en hel dag, men det gjorde inte så mycket :P

    Svar: Aj då,, men huvudsaken du var nöjd.
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Kikki Sandström Inspiratör o Coach säger:
    2013-05-01 | 16:54:23
    Bloggadress: http://kikkisandstrom.se

    Nu måste jag få ditt expertutlåtande Esterii, är detta mitt blogginlägg nog spännande i text och bild? Väntar med spänning på ditt svar!!!
    http://kikkisandstrom.se/spannande-1-maj

    Svar: Ska kolla när jag får tillfälle..men expert och expert..
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • AT säger:
    2013-05-01 | 18:56:23

    Sköna maj välkommen, riktigt välkommen!

    Svar: :)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Sofia säger:
    2013-05-01 | 19:03:17
    Bloggadress: http://sofiaahlskog.blogspot.fi

    Härlig brasa och glada vappen i efterskott! :)

    Svar: Detsamma till dig, och en härlig sommar väntar bakom knuten:)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Lotta säger:
    2013-05-02 | 16:28:42
    Bloggadress: http://www.lottaskrypin.se

    Jag jobbade hela natten mot valborgs i ett aldrig sinande regn :( så jag tillbringade förmiddagen i sängen.

    Sen var det sånt skruttigt väder här så vi valde att grilla lite karré här hemma & njuta av en öl till maten.
    Sen blev det en tidig kväll
    1 maj så bokade vi en resa till Turkiet! Less detta eländes väder *brrr*

    Svar: Åh, det lät gott, en resa tlll värmen, alltid gott att ha något att se fram emot:)
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Margareta säger:
    2013-05-04 | 13:22:20
    Bloggadress: http://bildgatan.designa.nu

    Lite sen efter valborg och det beror inte på något hårt valborgsfirande utan mer på att jag är fruktansvärt lat just nu, på bloggen och kommenterandet. Lite då och då som andan faller på - bättre var det förr. =)

    Tänker på lediga dagar, halv och hel hur olika de är för oss, beror både på yrke och fackliga samt andra lokala avtal.

    Hur skulle det se ut om personalen inom vården gick hem efter en halv dag, för det är röd dag i morgon? Tur att jag inte arbetar inom vården men är tacksamma för de som gör det och trivs med det.

    Valborg satt jag inne (ja, inte bakom galler men inom hemmets väggar och inte är de bara fyra.) och första maj blev det både motorcyklar och första majtåg, som åskådare.

    Känn nu som att vi kanske får lite värme snart. Kristihimmelfärdsveckan ser lovande ut.

    Ha en fortsatt bra helg, förhoppningsvis.

    Svar: Detsamma till dig, trevlig helg!
    Esterii Ann-Sofi Taavo

Kommentera inlägget här: