E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Unik tjej..

Kategori: Allmänt

Idag träffade jag på en modern kvinna på en butik. Hon var glad, framåt och hon  pratade ostressat med mig och verkade inte störas av något annat. Jag fick vara  fokus där och då. Och självklart gillar jag ju det, men det var inte det som var det viktigaste för mig idag. Hon kommer inte att läsa detta:)
 
Hon var mycket yngre än mig och vi pratade om sociala medier.
Hon hade inte blogg.
Hon hade inte facebook.
Hon var inte med i någon grupp
Hon hade inte instagram
Hon hade inte snabchat
Hon hade inte whatsup
Hon hade inte twitter
Hon hade inte vlogg
Hon hade inte,  ja allt det där som man SKA ha nu.
 
Men vad har hon, frågade jag nyfiket? 
Hon har ett liv, sa en kvinna lugnt som lyssnade på vår konversation..
 
Jag vill stoppa tekniken en stund nu, det räcker nu. Du tar bort  så mycket av oss. Vi människor är korkade för att vi köper ALLt. Däremot är vi inte många som tittar varandra i ögonen numera, inte knappt på en date, på ett möte,  på vägen, i väntsalar, i sängen osv.. Vi måste hinna se var/vad och hur det händer runt om oss själva och gärna innan det hänt. Det kunde räcka med ett forum, för allt är inte ju dåligt. Men ex FB han bara komma, så var det gammalt.. Nya kommer och vi hänger kvar på allt och vi får klösa oss fram som galningar för att hinna med vad andra gör,  visa vad vi gör, annars är ju inget på riktigt..  Men vad är på riktigt idag?  Jag måste rannsaka mig själv också.. Jag gillar nymodigheter trots att jag är gammaldags.. men vete sjutton när det faktiskt gott folk börjar plocka bort känslan att möta en blick, smeka en kind, hälsa med ett handslag.. Människor måste börja umgås och jag börjar faktiskt se tendenser att vi går åt andra hållet.. Inte en dag eller kväll utan att vi sitter där överallt och stirrar oss blint på datorerna eller telefonerna. Allt som händer där går före vi gör i själva sekunden, när vi är bland vanliga människor.. Och NEJ, skyll inte på ungdomen, det är vi som visat/visar vägen.. Barn gör inte som föräldrar  säger utan som vi gör;) 
Ett enkelt exempel..
Förr kunde man fara och se på en nyfött och riktigt vänta in att man skulle kunna fara hem till dem,  och också för ett barn som kanske inte ens var så nära släkt men bara för att det var kul, man var nyfiken osv. Nu har man ju nästan sett den tillverkas, man gratulerar till barnet när man ser den på ultraljudsbild, man vet könet, man snappar upp förlossningen, man ser den komma ut.. man har ju varit med hela resan.. utan att förså det själv har man blivit mätt, känner att man sett barnet. så ska man ens orka gå dit egentligen?    Nå niin Esterii.. dags att ta bort något? Har jag drabbats ? Tål att tänkas på.. Hur känner ni?  //Esterii
 
P.S Hon hade telefon och så jag kunde  ringa och SMS:a henne, sååå gammeldags saker!!

KOMMENTARER:

  • Hyrestanten säger:
    2015-11-09 | 01:03:43
    Bloggadress: http://www-hyrestanten.blogspot.se

    Jag håller inte med om att det var bättre eller så mycket annorlunda förr. Inte mötte vi varandras blickar i väntrummen då heller, vi stirrade i gamla sönderlästa tidningar. Om internet stängs av kommer jag inte att gå omkring och smeka folks kinder eller ta i hand mer än i dag. Jag har aldrig varit med om att man gått hem till folk man inte varit närstående till för att se ett nyfött barn. Däremot minns jag hur svårt många saker var rent praktiskt, att det krävdes väldigt mycket pappersexercis, telefonsamtal osv som enbart var stressande. Tack vare möjligheten att sköta de flesta ärenden på nätet får vi i dag mer tid över till varann eller till att bara ta det lugnt. Då var det svårt att hålla kontakt med dem som bodde långt ifrån. Nu upplever jag att vi kan ha betydligt bättre kontakt med våra nära även om vi bor i lika länder. Förr upplevde jag att människor ägnade sig väldigt mycket åt TV- tittande och var "låsta" hemma pga det. Blir vi stressade av olika sociala forum är det nog bäst att inte vara med i dem, eller åtminstone tidsbegränsa användandet. För allvarligt, inte tror jag att speciellt många av oss vuxna, medelålders tror att vi måste visa upp vad vi gör på nätet eller tycker det är ett måste att hinna läsa andras uppdateringar. Jag skrollar friskt och räknar med att andra gör likadant :)

    Svar: Hallo fina du! Jag vet att du inte håller med mig här, jag är kanske gammeldags och hamnar själv i ett dubbelmoralande med mig själv. Men allt jag tänker kring detta så utgår jag ju utifrån mig själv och hur jag och mina omgivning ändrats. Och jag tycker faktiskt att den nya tekniken sedan 10 år tillbaka tagit bort lite av våra "riktiga" möten. Men det är svårt att diskutera så här kort, så vi får se till att mötas och snacka om livet någongång. Det skulle vara en av de bättre konsekvenserna av social media.. Kram...
    Esterii Ann-Sofi Taavo

  • Lena säger:
    2015-11-14 | 21:31:50
    Bloggadress: http://lenakronvald.blogg.se

    Jag kan hålla med om det där att vi kan bli väl mycket uppslukade i sociala medier. Försöker därför lägga bort mobilen ibland, men det kan vara jättesvårt.
    Min sambo han har inget av det där heller, ingen facebook, instagram eller annat.. men han fastnar framför mobilen/paddan ändå och kollar på andra saker iallafall :)

    Svar: Jo så är det, inte lätt när man fastnar.... jag vet..
    Esterii Ann-Sofi Taavo

Kommentera inlägget här: