E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Jag söker förklaring...

Kategori: Allmänt

 

Vart är vi på väg?  Som den bybo jag valt att vara och för det mesta haft det tryggt omkring mig så kommer tankarna såklart ändå:) Och det är inte Haga-mannen som är skyldig till mina tankar trots att han sägs ha flyttat till min kommun nu. Lagen är lagen och vill jag protestera (vilket i många fall jag tror man också bör göra) måste jag också göra det som människa med de medel jag har. Men nu jag tänker jag på otrygghet i allmänhet och på vad vi gör när saker som blir mer otrygga runt oss.. I byn kan jag ännu ha olåst, barnen kan gå fritt och ensamma, ja det mesta är faktiskt riktigt tryggt.  Det som oroar mig mest är dels att så få vill bo så, och vad som sker när det inte är tryggt längre.. Jag tänker på många större ställen/städer i världen där det upprepas, inbrott, våldtäkter, stölder, övergrepp, mord osv.. Vad gör vi människor? Jo, vi accepterar det. JA, ni hörde rätt. Vi accepterar det genom att såklart ledsaga barnen, övervaka, vi skaffar övervakningskameror, vi sätter in galler för vissa fönster, larm, kameror, höga staket runt hemmet, ha skjutvapen hemma.. JA mer lär komma.. Sen sitter vi där på alla orter och lever i "tryggt" förvar.. Varför står vi inte upp och skriker: DET HÄR KÖPER VI INTE!  Och varför behövdes det inte förr? Det oroar mig gott folk. Nu kanske ni känner en buu eller bää känsla över det jag skriver så då tar jag såklart nästa grej.  DNA. Jag begriper inte i min vildaste fantasi varför inte människors DNA får kollas på alla. Bara de som är med i registret.. Hallo! Alla måste göra en brott första gången!! Är det något med min integritet som stoppar det?? Alltså, hela jag och du finns ju redan överallt in i den minsta detalj.. De har vi tagit emot vare sig vi ville eller inte. Alla kan se vad du tjänar, ditt personnummer, vad du handlar, vad du saknar osv.. Är det inte dags att sätta hårt mot hårt åt dem som håller på förstöra det fina vi har, du och jag,  människan.. Mitt DNA är fritt och jag drömmer om att också lagen vore sådan. Jag tror att vi skulle ta ett steg mot mer trygghet,  om DNA för alla.. OBS, jag sa ett steg mot en tryggare värld.. Eller var ska vi börja? Är jag ute och cyklar?
 
 Så länge...Tro Hopp och Kärlek //Esterii
 
P.S Det övriga DNA skulle kunna avslöja (som många kanske tänker på) tror jag ingen orkar bry sig om numera, vi vet ju redan vart vi reser, vem som sprungit 5 km på 20min,  vilken sjukdom vi har, vem som reparerat köket, vem som är hejare på fisk och vem som fött en son innan det fötts:) D.S
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Iris säger:
    2015-07-29 | 20:44:30

    Kloka ord som vanligt Esterii :)

Kommentera inlägget här: