E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Livet är en fest, eller?

Kategori: Allmänt

Det har känts så festligt emellanåt, för sommaren har erbjudit kalas, bastukvällar, fester, besök, vän-träffar och ännu har jag ett bröllop och förhopnnignsvis ingen begravning kvar, innan jag skriver höst. Har du skrivit höst ännu? Jag gör det alldeles för fort, bara för att möta "Olle i grind" tidigt, för jag kan tycka övergången till höst kan kännas lite knepig. Vardagen kommer tillbaka, och flyttfåglarna, både som fåglar och människor drar mot varmare bredgrader och "pulsigare" takter. Här blir man som kvar, eller man väljer ju att bli kvar, men de förbjudna tankarna kommer ändå, ska vi också dra? Tänk om gräset ändå är grönare där, för det är ju så många andra som valt den vägen, och de där "pulsiga" städerna bara växer. Byarna grinar lite illa just nu. Och jag tänker att vi som är kvar kanske hunnit somna till, och är för få för att orka dra liv i byarna igen? Ja jag vet,,, nu låter tanta som de bekanta negativa Tornedalsuttrycket.. Ei se kannatte..(De lönar sig inte..) Visst sjuttons somrar måste det löna sig! Tror jag behåller  sommaren kvar ett tag, det känns bättre så, jag tar emot hösten sen. Lika sent som "sen" betydde när föräldrarna bad en utföra något jobbigt onödigt uppdrag:) .. /Esterii
Kommentera inlägget här: