E s t e r i i

Under livets himmel i Tornedalen

Eget beröm luktar skit.

Kategori: Allmänt

Idag vill jag skryta med en liten saga, bara för att jag känner mig som en nolla, 
och tror att det kommer att kännas bättre efteråt?

Det fanns en gång en by som inte hade någon byaskylt, ni vet en sådan som säger:
 - Välkommen till Korpilombolo, välkommen åter osv.. Samtidigt fanns det en flicka i den lilla byn Svanstein, som hade äran att jobba för framtidsföretagarna, en förening som hann uträttada mycket gott. I slutet av flickans anställning, var det kanske dags för henne att utveckla bergravningsbyrån i byn, men att ge dem mer kunder, det kändes väl så svårt för flickan, hon visste inte riktigt vilka kommande kunder var,  och hon ville inte bli en brottsling för mer kunder, så det fick bero.

Kanske var det dags att istället  fråga byafolket vad föreningen kunde göra för byn?
-Nå,(lång paus) när du nu väl frågar, du som är ju så där "pikku fixig" av dig, vi får ju skämmas här i byn som inte har en välkomnade byaskylt som alla andra har.  -Ok, sa flickan, men hon gillade inte orden, som alla andra har, och egentligen gillade hon inte att härma någon heller.
Men denna gång var hon tvungen, om hennes ide skulle bli av, för nu tänkte hon stort och vågat. 
Inte hade föreningen pengar, och var det ens möjligt? Vad skulle hon svara byborna?
 -Kyllä! -Ja!  -Ni ska få er skylt, det får bli en stooor Svansteinskylt uppe på berget Kynsivaara.
.
Lätt som en plätt*där är skylten nu, stor, rosa, stolt och belyst, och jag tror ingen skäms längre.
*Utan plätten med receptet: hudsongänget, Maija, föreningen, frivilla och flickan, hade det aldrig blivit av
,
Nå, nu skröt jag, känns det bättre? Nej, det känns faktiskt som eget beröm luktar skit.
Det borde kännas bättre, för om inte annat så kommer man ihåg att man kan, om man vill.
Men det var ju det där med att skryta lagom.

Jag är nu såå, nära att ta bort detta inlägg, om ni kan läsa detta, så tvingade jag mig själv till att skicka det, liksom man trycker iväg ett sms med ett tryck, sänd, och för sent att ångra sig. 
Glöm inte ge er själva beröm,  speciellt när det behövs, alltid!
Bra jobbat nollan Esterii!

KOMMENTARER:

  • maija säger:
    2012-02-29 | 11:08:13

    det va tider det Ankafia, men roligt va det, eller hur. Och det är sant: jag kan om jag vill och att ingenting är omöjligt !!!!! Och sist men inte minst .... jag/vi försökte i allafall...... Så va stolt om skylten och allt annat DU har gjort i din by :) :)

  • E-L A säger:
    2012-03-14 | 20:47:50
    Bloggadress: http://utepamyren.bloggplatsen.se

    Nej, min fina vän, ditt skryt luktar inte alls skit. Du är bra på så mycket så det går inte ens att räkna. Vad vore Svanstein utan bokstäverna på berget? Vad vore Svanstein utan dig? Vad vore julafton utan julkör? Vad vore en kör utan en underbar körledare?



    Kramar till dig från mig!

Kommentera inlägget här: